יום שני, 30 במאי 2011

ברק אובמה, "חלומות מאבי" - מחשבות





בתחילת 2009, ישר לאחר שהושבע ברק אובמה לנשיאות ארה"בהתמלא הפרונט של חנויות הספרים בארץ (ובטח גם בעולםבמגוון הספרים שכתבמתוכם בלטה האוטוביוגרפיה הזו, "Dreams from My Father", שהוצאה באותה שנה מחדש (ותורגמה לעברית ב2008, עם ההיסטריהאת התרגום לא קראתי)לא אגיד שברגע שראיתי את הספר התעוררה בי תשוקה עזה לקרוא דווקא אותו. יותר נכון יהיה לכתוב שכמות העותקים לא איפשרה לו להיעלם מעיניובעצם האמת היא שהייתי בחנות בשדה התעופה וחיפשתי ספר לקרוא במטוסאבל בכל זאת קראתי.

לא מעט תיאוריות קונספירציה חביבות הועלו לאחרונה בתקשורת,בהקשר של הנשיא האפרו-אמריקאיאלה הועלו לסדר היום בעיקר בהנהגתם של רפובליקנים פופולרים יותר או פחות כמו דונלד טראמפשדרנים ובלוגרים כאלה ואחרים שקרנם ירדהבמיוחד נהניתי לקרוא על תעודת הלידה המזוייפתולהתעמק באינספור הניתוחים הדקדקניים שנעשו לכל פיסת נייר ודיו של התעודהכדי להוכיח שהנשיא לא באמת נולד בארה"בועל כן אסור עליו לכהן (ע"פ החוקה האמריקאית). התענוג הגדול של אותו שבוע הייתה הטענה המקסימה ביופייהשהתעקשה שההודעה על חיסולו של אוסמה בן לאדן הייתה פיקציהותיפקדה למעשה לא כחיסולו של האפגני המזוקן אלא של החיטוטים בציציותיו של הנשיאהעילה להאשמה הקשה – התזמון המופלא בין שני המאורעות.


מה עושה הקורא התמים והמתענייןמחפש באינטרנטרואה סרטונים ביוטיובמסתכל על תעודות לידה ומקשיב בהנהונים לג'ון סטיוארטבעצם הוא משנה את דעתו אחרי כל צעד ושעלויוצא מבולבל יותר ככל שהוא מרבה לקרוא ולחשובכיוון שהכל כה מסובךולבסוף כה חסר חשיבותיפטור את עצמו כל אחד באמירה – למי אכפת בכללהפוליטיקאים האלה כולם שקרנים.

אבל האמנםנדמה ליכי האמריקאים אינם צינים כמו הישראליםיש בהם תמימות מקסימהלא?
גם אם לא מסכימים עם דעתי זודי ברור שהאתוס האובמה-אי(אובמי?) בתקופה של לפני-ואחרי בחירות 2008 היה אמין לחלוטין בעיני אמריקאים רביםהם התמלאו בתקווה אמיתיתהתרגשו עד דמעות מנאומיו ורצו בהתלהבות לקלפיותועל שום מה ולמה?
תשובה לשאלה זו אין ליכמובןגם לא לשאלה איפה באמת נולד ברק אובמהאו מי רצח את אוסמה בן לאדןאו את ג'יי אף קייעל מה שכן אפשר לדבר זה על האוטוביוגרפיה המיוחדת הזוששונה מכל מה שחושבים על ביוגרפיות של פוליטיקאים.

כריכת הספר באנגלית


הספר נכתב ב1995, מה שדי מפריך רעיונות לגבי היותה ביוגרפיה מטעם שנכתבה ע"י סופר צללים – 1995 הייתה הרבה לפני שאובמה דמיין שיהיה אי פעם נשיא המדינה (או לפחות לפני שהעז להביע שאיפה כזאת בפומבי). מה גורם לאיש צעיר בן 33 לכתוב אוטוביוגרפיהאובמה נבחר לשחור הראשון שכיהן כראש המערכת של עיתון בית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארדזה כנראה עשה רעש קטן והוא קיבל כמה הצעות לכתיבת ספר.
כמה הקדמות טרחניות מספרות קצת על הליך כתיבת הספר (דברים בסגנוןכשהתחלתי לכתוב את הספרחשבתי לכתוב על דברים לגמרי אחרים.. וכו') שנשמעות טיפה חובבניותאבל אני מניחה שמותר לו לעשות מה שהוא רוצה.
הספר מחולק לשלושה חלקים – הראשון מספר על הילדות שלו בהוואי ועל המשפחה הלבנה שאצלה גדלהשני על תקופתו כcommunity organizer (לא יודעת מה התרגום העברימארגן קהילות?) בשכונות מצוקה בשיקגווהשלישי של מסע שורשים שהוא עורך בקנייה בבגרותו.
החלק הראשון של הספר נפלא – הוא כותב על הילדות שלו דרך סיפורים על הסבא וסבתא שאצלם גדלהילדות בהוואי ובאינדונזיה עם הבעל השני של אמא שלוולאט לאט מראה את ההתבגרות שלו ואת בניית הזהות שלו כ"אדם שחור באמריקה" – סיפורים כמו איך הפך לשחקן כדורסל (כמה כושי מצידואו איך הפך לחבר של השחור היחיד בבי"סהדיונים האלה במשבר הזהות שלו במהלך ההתבגרות הם מרתקים. מצד שני יש בהם משהו פשטני – לא ברור לי איך סיפורים קטנים כאלה ובעיות קטנות כאלה יכלו ליצור "זעם גדולכזה כמו שחש כשהתבגר (לטס פייס איטיחסית לשחור בשנות ה60הייתה לו אחלה אחלה של ילדותשגרם לו לפנות לסמים וכו וכו'. יכול להיות שאובמה מפשט את הסיפור שלו כדי לפנות לכל בחור שחור שמרגיש קצת בלבול וזעםזה מעצבןאנחנו קוראים פה אוטוביוגרפיהלא כתב הטפה לבלאק פאוור.
החלק השני של הספר נחמדאבל פחות חזק – כאן אנחנו יכולים לראות בבירור את תחילת הדרך של אובמה כפוליטיקאיולמען האמת היא ההתחלה הכי מושלמת שיש (מסיבות מוסריות – פתאום רואים פוליטיקאי שאשכרה מתעסק בעזרה לאנשים) – אובמה מוצא ג'וב אלטרואיסטי להחריד. כאן גם מתחיל החלק הצדקני בסיפור: אחרי הקולגהוא לא ממשיך לאוניברסיטה אלא מוצא עבודה אצל איזה יהודי מבוגר בשכונות עוני בשיקגוומתחיל בעבודה של עזרה לקהילה. בנסיון לפתור חלק מהבעיות של השחורים העניים וחסרי ההשכלה והזכויות החברתיותבלי עזרה מהממסד (כך מתנהל הארגון עד שאובמה מגיעכמובן), הוא מתעסק עם עיריות, אנשי ביטוח וראשי כנסיות וכו'. די מענייןאבל נגרר.
כאן הגענו לחלק השלישי בספר – אני מתחילה לפהק – אחרי שאובמה מסיים את הלימודים הוא נוסע עם אחותו-מצד-אביו למסע שורשים באפריקה אחרי אביו הקנייתישדמותו מרחפת מעל כל הספרתיאור האבא די מרתיע – אדם סופר אינטיליגנטי וסופר כריזמטישהפך מסלול הצלחה מטאורי בעולם האקדמיהעסקי והפוליטי לנפילה קולוסאלית שניסה להתכחש אליה רוב הזמןרוב האנשים בספר חושבים ומדברים על האבא הזה (שמכונה "דה אולד מןוכולם יודעים על מי מדובר), וכל אחד נפגע ממנו בצורה אחרת.בסופו של הספר הקורא המסכן כבר לא מסוגל להכיל יותר שמות אפריקאים מוזרים של דודים ובני דודיםשכל אחד מהם מספר סיפור על ברק אובמה האבדינשבר הזיןככה אתה נגרר מעמוד לעמוד ומתפלל לסוף. (טיסתי מאוסטרליה הייתה בעיצומה).

ברק אובמה יודע לכתובזה בטוחהוא יודע לכתוב דיאלוגים (שסביר להניח שרבים מהם מומצאים – מי יכול לזכור דיאלוג עם סבתא בגיל שלוש?), הוא יודע לתאר באלף מלים את כל מה שלא ניתן לתיאור והקורא יראה הכל מול עיניוהוא יודע טכניקות ספרותיות שנועדו ליצור הזדהות והוא משתמש בכל אחת ואחת מהןלכן ההתחברות שלי לספר הייתה די מיידית – ואני רואה את זה לחיוב ולשלילהמין משהו שמייצג את הדואליות של אובמה (ובהשאלה של התרבות והאמנות הפופולרית ה"אמריקאיתבמהותה), והיא הגבול הלא ברור שבין כנות ורצון אמיתי לרגשובין הדימויים הטבועים בנו שגרמו לנו להיות מתוכנתים לראות משהו (לדוגמאדמעות של ילדאו שיט כזה)ולהגיבהכתיבה של אובמה היא סנטימנטלית יחסיתסוחפתרהוטה,מקצועית ודי מקסימה – מלים שאפשר להגיד גם עללהבדילדרמה רומנטית עשויה היטב מבית הוליוודהאם אני חושבת שזאת ההשוואה שמגיעה לספר של ברק אובמהלא כל כךאבל לצורך העניין.
כי זאת בדיוק הנקודה – נורא רוצים להאמין לאובמהאבל זה קצת קשה – הוא כותב אנקדוטות מרגשותסיפורים חמודים על ילדים ובני דודים וחברים לעבודה וצעירות שחורות בהריון – וקשה שלא להתחבראבל כאן בישראל אנחנו יודעים – החיים הם לא סרט של ספילברגאולי מייק ליאיפה האמת שלו מתחבאתאני לא שוכנעתי במאה אחוז שהיא פרושה לפניי ב"חלומות מאבי". הכל נקרא לי יותר מדי נכוןיותר מדי הגיונייותר מדי אוניברסליכאילו הוא מנסה לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר.
שזה בערך הדבר האחרון שאני רוצה למצוא בספר.

כשקראתי את הספר לראשונהב2009 , בתחילת עידן אובמה מלא-התקווהכתבתי לעצמי כמה נקודות:
כמה הכתיבה הזו מקבילה לדמות אובמה בתור פוליטיקאי בתפקיד הכי חשוב בעולםהאם להאמין לאיש הנאה בחליפה המושלמת שהוא אשף ביחסי ציבורוהאם הוא יודע להבדיל בעצמו בין מה הוא מאמין ומה שהוא בוחר להציגהאם בעידן שגדל על הוליווד ואופרה וינפרי יש בכלל את הכלים לדעת מה הם חושבים באופן שלא קובע ע"י מניפולציות תקשורתיות? האם אנחנו באמת סובייקטים קונטקסטואליים בלבד, שחיים בתוך מערך קפיטליסטי שטני במיוחד?

אפילו במצב לחוץ כמו בחיסול בן לאדן, אובמה משכיל לשבת בצד ולתת את הכיסא הגדול למישהו אחר. אחח...


מה התשובה לשאלות האלה היוםאובמה הוא מפלצת יחסי ציבור או גיבור אמיתי? גם שנתיים וחצי אחרי הבחירות, הוא עדיין יודע איך להתנהגאיך לדברמה לעשות עם המשפחה ואיפה לאכול בליל הסדרהוא אולי לא יודע איך לפתור את המשבר הכלכליאו לנהל מלחמה בשלוש זירות במקבילבמציאות כמו במציאותאין פתרונות קסםשינויים לוקחים זמןונשיאותו של אובמה היא חלק מתהליך. צריך לזכור שלפני כמה שנים, התסריט של נשיא שחור היה דמיוני. הזמנים משתנים והשינויים זמניים. זה עד כדי כך פשוט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה